In the retail sector, the emergence of new technologies presents both opportunities and challenges for retail businesses. To better understand the factors affecting the adoption of these technologies, a new research model is proposed, encompassing factors related to technology, organization, environment, and a new group of barriers. This study integrates the Technology Acceptance Model (TAM), Theory of Planned Behavior (TPB), and the Technology-Organization-Environment (TOE) framework to examine the factors influencing the adoption of emerging technologies in Vietnam's retail system. The findings aim to provide deeper insights into how Vietnamese retail businesses can leverage technology to improve operational efficiency and enhance competitiveness in the digital era.Trong ngành bán lẻ, sự xuất hiện của các công nghệ mới nổi đang tạo ra nhiều cơ hội và thách thức cho các doanh nghiệp bán lẻ. Để hiểu rõ hơn về tác động của các nhân tố đến việc áp dụng các công nghệ này, một mô hình nghiên cứu mới được đề xuất, bao gồm các nhân tố: công nghệ, tổ chức, môi trường và một nhóm mới là các nhân tố cản trở. Nghiên cứu này kết hợp mô hình chấp nhận công nghệ (TAM), lý thuyết hành vi có kế hoạch (TPB) và mô hình các nhân tố ảnh hưởng (TOE) vào nghiên cứu các nhân tố ảnh hưởng đến ứng dụng công nghệ mới nổi tại hệ thống bán lẻ Việt Nam. Kết quả nghiên cứu này cung cấp góc nhìn sáu sắc hơn về cách thức giúp các doanh nghiệp bán lẻ Việt Nam có thể tận dụng công nghệ để nâng cao hiệu quả kinh doanh và tăng tính cạnh tranh trong kỷ nguyên số.