Mục tiêu của nghiên cứu này nhằm xác định các nhân tố ảnh hưởng đến năng lực cạnh tranh theo cách tiếp cận từ quan điểm của khách hàng, trường hợp nghiên cứu các ngân hàng thương mại ở TP. Cần Thơ. Số liệu của nghiên cứu được thu thập từ cuộc khảo sát trực tiếp 250 khách hàng của các NHTM trên địa bàn thành phố.The objective of this study is to determine factors affecting the competitive competence of commercial banks under the approach from customers' opinion, a case study of some commercial banks in Can Tho city. The research data were collected from 250 customers of commercial banks in Can Tho city. Applying the exploringfactor analysis method combined with the multivariate linear regression, the results show that there are five factors affecting the competitive competitiveness of commercial banks in Can Tho City: "Infrastructure and equipment", "image and mixed promotion", "human resource development", "reputation and brand", "quality product and service . In which, "infrastructure and equipment" has the strongest affection to the competitive competence of commercial banks in Can Tho City.