In pantun Melayu, pair of antonyms in the adjacent utterance has created opposition structure, which is an expression of opposition and has the function to link the pantun. There are three forms of expression including the opposites for direct, indirect and interim antonyms and are expressed as group of means as follows: for the direct antonym manifest meaning of those natural phenomena, social but mutually exclusive, do not coexist
the concept of space and time have opposite direction
the opposite of the quantity, quality, size, emotional status ... For indirect antonyms show the meaning of conflict actions. With interim atonyms includes antonym in the context or Melayu 's concept and thingking in the group of meaning with social concept or opposition groups in human society. Antonyms be fully exploited form of indirect meaning, direct meaning, antonym in context in order to express content with diverse and rich natural and Melayu society. The thoughts and views of the Melayu will be escorted and placed in opposition in pantun to help bringing the value of education and counselling.Trong pantun Melayu các cặp từ trái nghĩa ở các phát ngôn liền kề đã tạo ra cấu trúc đối lập, đó là một biểu hiện của phép đối và có chức năng liên kết đoạn pantun. Có ba hình thức biểu đạt bao gồm đối trái nghĩa trực tiếp, đối trái nghĩa gián tiếp và đối trái nghĩa lâm thời, được thể hiện theo các nhóm ý nghĩa nhất định như sau: Đối trái nghĩa trực tiếp gồm những cặp trái nghĩa nằm trong nhóm ý nghĩa chỉ những hiện tượng tự nhiên, xã hội nhưng loại trừ lẫn nhau, không tồn tại song song
chỉ khái niệm về không gian, thời gian có chiều hướng trái ngược nhau
chỉ sự đối lập về số lượng, chất lượng, kích thước, tình cảm, trạng thái... Đối gián tiếp gồm những động từ trái nghĩa với nhau nằm trong nhóm ý nghĩa chỉ những hành động trái ngược nhau. Đối ngữ cảnh hay đối lâm thời gồm những từ trái nghĩa nhau theo ngữ cảnh hoặc theo quan niệm, tư duy của người Melayu nằm trong nhóm ý nghĩa chỉ những khái niệm xã hội, những nhóm đối lập trong xã hội loài người. Từ trái nghĩa được khai thác triệt để dưới hình thức đối nghĩa gián tiếp, đối nghĩa trực tiếp và đối nghĩa ngữ cảnh để biểu đạt những nội dung vô cùng đa dạng và phong phú của thiên nhiên, xã hội và con người Melayu. Những suy nghĩ, quan điểm của người Melayu được dẫn giải và được đặt trong thế đối lập giúp cho bài pantun mang tính giá trị giáo dục và khuyên bảo.