On the Unity of the Three Teachings is ashort textthat was translated into Nom scripts in the 18th century. Even though it is short, less than 20 pages in length, it can still provide a massive amount of information regarding the process of compilingThe Three Teachings (Confucianism, Buddhism, Taoism), the spiritual life of Confucian intellectuals and society, and the exchanges between Chinese and Vietnamese schools of thoughts on the unity of The Three Teachings in its and 19th centuries. Analyzing Trinh Tue's discussion of the text and contextualizing within a broader history of knowledge,this research aims to describe a part of the spiritual life of people living atthat time. There are many scholars who have studied the process of unifying The Three Teachings throughout Vietnam's intellectual history. Some scholars have introduced and studied Trinh'Tue's On the Unity of The Three Teachingsin their works
however, there has not been a serious scholarly attempt to analyzethe structure of the text, the process of negotiating between mainstream and heterodoxideas of eachteaching in the compilation of the text to unify The Three Teachings, and the position or role of each tradition in the unification of The Three Teachings. The overall goal of this research is to fulfil the needs of this kind of scholarship.Tam giáo đồng nguyên, Tam giáo hợp nhất, Tam giáo hòa đồng và cùng ảnh hưởng là khung cảnh chung của lịch sử tư tưởng Việt Nam, đó là điều đã được nhiều nhà nghiên cứu đề cập và tán thành. Tuy nhiên Tam giáo đã hội nhập và hòa dòng cùng nhau như thế nào? Chúng kết hợp với nhau theo cơ chế nào? Việc kết hợp đó có gì khác ở giai đoạn lịch sử và ở từng chủ thể tư tưởng, ở những người đứng ra làm công việc hội nhập Tam giáo? Thế kỷ XVIII có xuất hiện tác phẩm Tam giáo nhất nguyên thuyết, của Trịnh Tuệ. Đây là tác phẩm thể hiện khá tiêu biểu phương thức kết hợp Tam giáo thời kỳ này. Tác giải bài viết thông qua việc phân tích cơ chế kết hợp tư tưởng Tam giáo của Trịnh Tuệ trên các phương diện động cơ, mục tiệu, chỗ dựa kinh điển, tâm tính học... để chỉ ra đặc điểm của việc hội nhập tam giáo thế kỷ XVIII nói riêng của lịch sử tư tưởng Việt Nam nói chung. Tam giáo nhất nguyên thuyết được lựa chọn làm một nghiên cứu trường hợp.