Bài viết nhằm phác họa và phân tích định tính chuỗi liên hệ giữa các yếu tố tâm lý: Sự tin cậy (TC), Rủi ro nhận thức được (RR), Thái độ đối với chuyển đổi (TĐ) và Thói quen mua tại cửa hàng thực (TQ). Kết quả nghiên cứu cho thấy, đối với hàng hóa tìm kiếm (sách) thì TC lấn áp RR, và TQ mua cũng chuyển sang trực tuyến, nên Ý định chuyển đổi sang mua online (YĐ) là rõ rệt hơn. Ngược lại, hàng hóa trải nghiệm (đồ điện tử) thì khách hàng còn nhiều quan ngại RR, TQ vẫn duy trì đáng kể nên YĐ còn chưa rõ ràng. Mặt hàng quần áo cho kết quả năm trung lập so với sách và đô điện tử. Từ kết quả nghiên cứu, tác giả đề xuất một số gợi ý về kết hợp phân bổ kênh phân phối, bán hàng đa kênh.Online retail has increased significantly. Besides the advantages and disadvantages of online channels, there are also customer psychological factors that affect the switching intention from physical stores to online. For specifics of experience goods and search goods, there are differences in consumer psychology. Using the interview method, this study aims to sketch and qualitatively analyse the chain among psychological factors: Trust, Perceived Risk, Attitude towards switching and Habit of buying at physical stores. Research results show that for search goods (books), Trust outweighs Risk, and Habits also change online, hence the Switching intention to buy online is stronger. In contrast, experienced goods (electronics)customers still have many concerns about risks. The Habit of buying at physical stores still remains significant, so the Intention is still unclear. Clothing items show neutral results between those of books and electronics. Recommendation on combining distribution channels and multi-channel sales is offered.