As with any technological advancement, the growth of artificial intelligence (AI) always offers both opportunities and challenges. This article analyzes 35 empirical studies conducted between 2015 and 2024 in Vietnam, examining the implementation of AI in Vietnamese higher education (HE). The article presents challenges such as ethical concerns, student outcomes, and teacher development, and also explores opportunities related to personalized learning, adaptive testing, and intelligent tutoring systems. The research findings offer operational perspectives for HE institution administrators to formulate improved policies and strategic visions for AI application to achieve societal progress and prosperity. Furthermore, the article also aims to raise awareness about the challenges and opportunities of AI in Vietnamese higher education and to encourage further research in this field.Như với bất kỳ tiến bộ công nghệ nào, sự phát triển của trí tuệ nhân tạo (AI) luôn mang đến cả cơ hội và thách thức. Bài viết này phân tích 35 nghiên cứu thực nghiệm được thực hiện từ năm 2015 đến năm 2024 tại Việt Nam, xem xét việc triển khai AI trong giáo dục đại học (HE) Việt Nam. Bài viết trình bày các thách thức như vấn đề đạo đức, kết quả học tập của sinh viên, và sự phát triển của giáo viên, đồng thời khám phá các cơ hội liên quan đến học tập cá nhân hóa, kiểm tra thích ứng và hệ thống gia sư thông minh. Các phát hiện từ nghiên cứu đưa ra các quan điểm hoạt động cho các nhà quản lý cơ sở giáo dục đại học để xây dựng các chính sách và tầm nhìn chiến lược cải thiện việc ứng dụng AI nhằm đạt được tiến bộ và thịnh vượng xã hội. Hơn nữa, bài viết cũng nhằm nâng cao nhận thức về những thách thức và cơ hội của AI trong giáo dục đại học Việt Nam và khuyến khích nghiên cứu thêm trong lĩnh vực này.