Nghiên cứu xem xét tác động của AI đến kết quả học tập của học sinh trung học Việt Nam, sử dụng phương pháp hỗn hợp. Dữ liệu từ 370 phản hồi được phân tích bằng PLS-SEM. Kết quả cho thấy nhận thức hữu ích ảnh hưởng tích cực đến thái độ và ý định sử dụng AI. Việc sử dụng AI tác động tích cực đến khả năng tiếp thu, từ đó ảnh hưởng đến kết quả học tập, nhưng không có tác động trực tiếp. Sự đổi mới cá nhân trong CNTT ảnh hưởng tích cực đến việc sử dụng AI và kết quả học tập. Nghiên cứu cung cấp thông tin về vai trò của AI trong giáo dục trung học Việt Nam.This study explored the impacts of artificial intelligence (Al) on Vietnamese high school students' academic performance. The study used a mixed-method approach with PLS-SEM analysis of 370 responses. The study’s findings showed that perceived usefulness positively influences attitudes and intentions to use Al. The use of Al indirectly positively affects absorptive capacity, indirectly influencing academic performance. Personal innovativeness in IT positively influences Al usage and academic performance. The study provided insights for educators and policymakers on Al's role in education, particularly in Vietnamese high schools, highlighting Al's indirect influence on academic performance through enhanced absorptive capacity.