Nghiên cứu sử dụng phương pháp thống kê mô tả, hồi quy logistic, kiểm định trung bình 2 tổng thể để phân tích vốn xã hội và các nhân tố ảnh hưởng đến khả năng tiếp cận thị trường của hộ nuôi trồng thủy sản
đánh giá sự khác biệt vốn xã hội giữa hộ nghèo và hộ không nghèo của 300 hộ nuôi trồng thủy sản trên địa bàn ven biển của vùng đồng bằng sông cửu Long. Kết quả nghiên cứu cho thấy: Hội khuyến ngư (thuộc mạng lưới xã hội chính thức), Ban quản lý khu nuôi, Đại lý các cấp, Đồng nghiệp - Bạn bè (thuộc mạng lưới xã hội phi chính thức) và Khoảng cách, Tuổi, Trình độ học vân đều có tác động đến khả năng tiếp cận thị trường.This study investigated the role of social capital in facilitating market access for aquaculture households in the Mekong Delta. Descriptive statistics, logistic regression, and an overall mean t-test were employed to analyze data from 300 households. The results revealed that both formal and informal social networks significantly influence market access. Membership in the Fisheries Extension Association (formal) and strong ties with colleagues, friends, and agents at all levels (informal) are key determinants. Additionally, distance, age, and education level also impact market access. The study further compares social capital levels between poor and non poor households, finding significant differences. These findings underscore the importance of social capital in supporting aquaculture households' economic livelihoods and promoting sustainable development in the region.