Collaborative learning approach (CLA) or small group discussions is identified as an effective means of language learning. In the process of collaborative learning, learners work together to achieve a common goal thus, each member tries to contribute and holds responsibility in achieving that goal (Colbeck, Campbell & Bjorklund, 2000). In the process of language learning, Reading is measured as a vital skill as it is the only means of access to written documents in a language (Alderson, 2000). Learners with sufficient reading skills tend to achieve their academic goals faster than those who lack them (Floris &Divina, 2015). This study was carried out in order to investigate the impact of Collaborative learning in developing reading skills of the first year English major students at Tay Bac University.Phương pháp học tập hợp tác (CLA) là phương pháp giảng dạy lấy người học làm trung tâm nhằm mục đích đạt được các mục tiêu học tập chung thông qua cam kết hợp tác. Cách tiếp cận này cho phép người học làm việc theo nhóm nhỏ để đạt được mục tiêu của mình. Sự thành công của cách tiếp cận nói chung phụ thuộc vào sự cam kết của người học trong việc cộng tác với các đồng đội (Smith & MacGregor, 1992). Đọc hiểu mang tính chiến lược hợp tác (CSR) là phương pháp đọc hiểu lấy người học làm trung tâm. Phương pháp giảng dạy mang tính chiến lược nhằm phát triển khả năng đọc hiểu của người học thông qua sự kết hợp của việc đọc chiến lược và học tập hợp tác.