Clinical education environment includes the skills practice room and the clinical environment that affects the competencies of nursing students. Methods: A cross - sectional study was conducted among 190 nursing students to describe the level of satisfaction of nursing students at Thai Nguyen University of Medicine and Pharmacy about the clinical environment and find out some related factors. Results: Results showed that the percentage of nursing students who were satisfied with the clinical environment was high, accounted for 92.1%. The satisfaction level of students about the clinical environment was high (Mean ± SD = 3.98 ± 0.40), in which the satisfaction level about the role of clinical lecturer was the highest (4.11 ± 0.45). There was a statistically significant relationship between satisfaction with the clinical environment and receiving clinical instruction before practice, having an on-call room, having a lecture hall at the clinical department, the head nurse received and introduced to the clinical department, the number of on-call sessions per week, the number of patients assigned to care (p <
0.001). Conclusions: The majority of nursing students were satisfied with the clinical environment. Receiving clinical instructions before practice, having an on-call room and lecture hall at the clinical department, being introduced to the clinical department by the head nurse, number of on-call sessions per week for students, number of patients be assigned to care are factors associated with satisfaction of nursing students about the clinical environment.Môi trường thực hành bao gồm phòng thực hành kỹ năng và môi trường thực hành lâm sàng có ảnh hưởng đến năng lực của sinh viên điều dưỡng. Đối tượng, phương pháp: Nghiên cứu mô tả cắt ngang trên 190 sinh viên Điều dưỡng được thực hiện nhằm khảo sát sự hài lòng của sinh viên điều dưỡng về môi trường thực hành lâm sàng và tìm hiểu một số yếu tố liên quan. Kết quả: Kết quả cho thấy tỷ lệ sinh viên Điều dưỡng hài lòng về môi trường thực hành lâm sàng chiếm tỷ lệ cao là 92,1%. Mức độ hài lòng của sinh viên Điều dưỡng về môi trường thực hành lâm sàng cao (M = 3,98 ± 0,40), trong đó mức độ hài lòng về vai trò giảng viên lâm sàng của ĐTNC là cao nhất (4,11 ± 0,45). Sự hài lòng về môi trường thực hành lâm sàng có mối liên quan có ý nghĩa thống kê với việc được hướng dẫn lâm sàng trước khi thực tập, có phòng trực, giảng đường tại khoa lâm sàng, được điều dưỡng trưởng tiếp nhận giới thiệu với khoa lâm sàng, số buổi trực của sinh viên trong 1 tuần, số bệnh nhân được phân công chăm sóc trong ngày (p <
0,001). Kết luận: Đa số sinh viên điều dưỡng hài lòng với môi trường thực hành lâm sàng. Việc được hướng dẫn lâm sàng trước khi thực tập, có phòng trực, giảng đường tại khoa lâm sàng, được điều dưỡng trưởng tiếp nhận giới thiệu với khoa lâm sàng, số buổi trực của sinh viên trong 1 tuần, số người bệnh được phân công chăm sóc trong ngày là các yếu tố liên quan với sự hài lòng về môi trường thực hành lâm sàng.