Emotional intelligence fosters innovative creativity among individuals and significantly impacts their work performance, promoting effective communication within the organization. This article defines job performance as the ultimate outcome of an employee’s efforts, where interpersonal behavior with colleagues enhances performance, aids in problem-solving, and facilitates task completion. Research findings indicate that both emotional intelligence and job satisfaction play crucial roles in influencing employee performance. The authors highlight that various components of emotional intelligence are frequently examined to assess their impact on job performance, including cognitive and emotional assessment, positive emotional thinking, emotional understanding, and emotional regulation and control. The author introduces a model outlining the component factors of emotional intelligence that influence employee performance, which encompasses emotional perception and evaluation, emotional understanding, positive emotional thinking, and emotional regulation and control.Trí tuệ cảm xúc tạo ra sự sáng tạo đổi mới trong con người và giúp thay đổi kết quả thực hiện công việc của cá nhân, khuyến khích sự giao tiếp bên trong tổ chức. Trong bài viết này, kết quả thực hiện công việc là kết quả cuối cùng trong công việc của người lao động, trong đó cách cư xử với các đồng nghiệp sẽ làm tăng kết quả công việc, giúp cá nhân giải quyết các vấn đề trong công việc và hoàn thành nhiệm vụ. Kết quả kiểm định của nghiên cứu cho thấy trí tuệ cảm xúc và sự hài lòng trong công việc đều ảnh hưởng đến kết quả thực hiện công việc của người lao động. Từ các nghiên cứu, tác giả chỉ ra các yếu tố thành phần của trí tuệ cảm xúc thường được nghiên cứu phổ biến nhất để đánh giá ảnh hưởng của chúng đối với kết quả thực hiện công việc của người lao động như: nhận thức và đánh giá cảm xúc
suy nghĩ tích cực với cảm xúc
hiểu rõ cảm xúc
quy định và kiểm soát cảm xúc. Tác giả đề xuất mô hình các yếu tố thành phần của trí tuệ cảm xúc ảnh hưởng đến kết quả thực hiện công việc của người lao động gồm: nhận thức và đánh giá cảm xúc
hiểu rõ cảm xúc
suy nghĩ tích cực với cảm xúc
quy định và kiểm soát cảm xúc.