Based on the requirements to achieve literary capacity according to the 2018 Literature General Education Program, combined with the results of a survey of the current status of teaching and developing literary capacity for students in grades 4 and 5, the article proposes six teaching measures to develop literary capacity for students in grades 4 and 5. The measures include mastering the program's requirements for each reading, writing, speaking, and listening skill
Master the characteristics of text types
Design learning questions/tasks according to a consistent process to create a routine for students
diversify teaching methods, techniques and forms of organization, encourage students to cultivate interest in reading literary books, and accumulate literary capital. These activities help students not only approach literature from an academic perspective, but also develop a deep relationship with literature, creating space for students to engage in creative activities.Dựa vào các yêu cầu cần đạt về năng lực văn học theo Chương trình Giáo dục phổ thông môn Ngữ văn 2018, kết hợp với kết quả khảo sát thực trạng dạy học phát triển năng lực văn học cho học sinh lớp 4, lớp 5, bài viết đề xuất sáu biện pháp dạy học phát triển năng lực văn học cho học sinh lớp 4 và 5. Các biện pháp bao gồm việc nắm vững yêu cầu cần đạt của chương trình đối với từng kĩ năng đọc, viết, nói, nghe
nắm vững đặc điểm của kiểu loại văn bản
thiết kế các câu hỏi/nhiệm vụ học tập theo một quy trình nhất quán để tạo nếp cho học sinh
đa dạng hoá các phương pháp, kĩ thuật và hình thức tổ chức dạy học, khuyến khích học sinh trau dồi hứng thú đọc sách văn học, tích lũy vốn văn học. Những hoạt động này giúp học sinh không chỉ tiếp cận với văn học từ góc độ học thuật, mà còn phát triển một mối quan hệ sâu đậm với văn học, tạo không gian cho học sinh hoạt động sáng tạo.