Evaluating fake news for factuality is a complex and critical task. This area of research has recently gained significant attention. Our study investigates the relationships between various factors and the ability to detect fake news, based on a survey of 1161 students from two Vietnamese universities. Most students struggle to discern fake news. To equip students with the tools to combat misinformation, we explore the connection between various factors and the ability to detect fake news. We propose two sets of solutions: individual-level solutions (perception, attitude, and behavior) and system-level solutions (strategic source identification, machine learning, propaganda awareness, and media literacy education). Analysis using the PLS-SEM model shows that the three individual-level solutions significantly contribute to detecting fake news, with a coefficient of determination (R2) of 0.503.Giải pháp nhận diện tin giả là nhiệm vụ phân loại tin tức theo tính xác thực của thông tin và gần đây đã trở thành một trong những chủ đề nghiên cứu mang tính thời sự. Bài viết dựa trên số liệu khảo sát mẫu 1161 sinh viên thuộc hai trường đại học ở Việt Nam nhằm làm rõ mối tương quan giữa các yếu tố về giải pháp và nhận diện tin giả. Kết quả nghiên cứu cho thấy, phần lớn sinh viên hiện nay chưa nhận diện đúng tin giả
và trong hai giải pháp chính được đề cập đến theo cấp độ cá nhân (nhận thức, thái độ, hành vi) và cấp hệ thống (mang tính chiến lược nhận diện nguồn, kỹ thuật học máy, tuyên truyền, giáo dục,…) cho thấy ba giải pháp ở cấp độ cá nhân có mối tương quan mức trung bình và có ý nghĩa thống kê trong nhận diện tin giả theo phân tích mô hình PLS SEM khi hệ số xác định Coefficient of Determination R2=0,503.