Developing training programs is one of the essential activities for any higher education institution. Investing in the development of training programs is equivalent to focusing on the quality and sustainable development of each higher education institution. Choosing an appropriate approach in developing training programs and fostering implementation capacity is central to ensuring training quality. Based on the theoretical and practical approaches at the National Academy of Public Administration, the author focuses on the following main contents: (1) theoretical basis of outcome-based training programs
(2) practical development of application-oriented master’s degree programs at the National Academy of Public Administration, and (3) conclusions and recommendations. This research contributes to the continuous improvement of the quality of application-oriented master’s degree programs at the National Academy of Public Administration.Phát triển chương trình đào tạo là một trong những hoạt động quan trọng đối với mỗi trong mỗi cơ sở giáo dục đại học. Đầu tư phát triển chương trình đào tạo chính là quan tâm đến chất lượng và sự phát triển bền vững của mỗi cơ sở giáo dục đại học. Lựa chọn cách tiếp cận phù hợp trong phát triển chương trình đào tạo và bồi dưỡng năng lực triển khai là trọng tâm trong công tác bảo đảm chất lượng đào tạo. Trên cơ sở tiếp cận tài liệu lý luận và thực tiễn tại Học viện Hành chính Quốc gia, bài viết tập trung vào các nội dung chính: (1) Cơ sở lý thuyết về chương trình đào tạo tiếp cận dựa trên kết quả đầu ra
(2) Thực tiễn công tác phát triển chương trình đào tạo trình độ thạc sĩ theo định hướng ứng dụng tại Học viện Hành chính Quốc gia và (3) Kết luận, kiến nghị. Kết quả nghiên cứu này đóng góp vào quá trình cải tiến liên tục chất lượng đào tạo trình độ thạc sĩ theo định hướng ứng dụng ở Học viện Hành chính Quốc gia.