Artificial Intelligence (Al) is emerging as a crucial tool for businesses to optimize international trade processes in the context of an increasingly developed global economy and the growing complexity of trade. This study analyses Al's impacts on the comprehensive activities of international trade, encompassing phases such as market analysis, supply chain optimization, trade compliance, customer relationship management, financial management, and system performance monitoring. Given Vietnam's highly open economy, the country faces both opportunities and challenges in effectively applying Al to enhance its participation in global trade.Trong bối cảnh kinh tế toàn cầu ngày càng phát triển, các hoạt động thương mại ngày càng trở nên phức tạp, trí tuệ nhân tạo (AI) đang trở thành một công cụ quan trọng giúp các doanh nghiệp tối ưu hóa hoạt động thương mại quốc tế. Nghiên cứu này trình bày những nội dung cơ bản về AI trong thương mại quốc tế, bao gồm các giai đoạn từ phân tích thị trường, tối ưu hóa chuỗi cung ứng, tuân thủ thương mại, quản lý quan hệ khách hàng, quản lý tài chính… đến giám sát hiệu suất của cả hệ thống. Là nền kinh tế có độ mở lớn, Việt Nam đang có nhiều cơ hội và thách thức trong việc ứng dụng mạnh mẽ AI trong tham gia thương mại quốc tế ngày càng có hiệu quả hơn.