Practical experience provides students an opportunity to learn, to have a realistic, multi-dimensional perspective as well as acquire life and professional experiences. This cross-sectional descriptive, quantitative, and qualitative research was conducted on 132 undergraduate nursing students at Pham Ngoc Thach University of Medicine who participated in the pandemic prevention and control at Ho Chi Minh City in 2021
the purpose of this study was to acquire a deep understanding of the lessons that students have learned from the activities. The results showed that the majority were female students (76.5%), the average time participating in the pandemic was 10.08 (± 7.79) weeks. Students expressed a positive perception of the lesson learned from experiencing the pandemic prevention and control with an overall average score of 4.09/5.0 (± 0.7). In addition to professional knowledge and skills, students have many learning opportunities, practical experiences, forming positive attitudes, compassion, professional values, developing teamwork skills and soft skills. We suggest that the Nursing training programs need to increase practical experience activities in the curiculumn.Trải nghiệm thực tế giúp sinh viên có cơ hội học hỏi, có cái nhìn thực tế, đa chiều và tích lũy được nhiều kinh nghiệm sống và kinh nghiệm chuyên môn. Nghiên cứu mô tả cắt ngang, định lượng kết hợp định tính trên 132 sinh viên cử nhân Điều dưỡng Trường Đại học Y khoa Phạm Ngọc Thạch tham gia hoạt động phòng chống dịch năm 2021 tại Thành phố Hồ Chí Minh nhằm tìm hiểu bài học sinh viên học được từ trải nghiệm phòng chống dịch. Kết quả nữ chiếm đa số với 76,5%, thời gian tham gia phòng chống dịch trung bình là 10,08 (± 7,79) tuần. Sinh viên nhận thức tích cực về bài học từ trải nghiệm phòng chống dịch với điểm trung bình chung 4,09/5 (± 0,7). Bên cạnh kiến thức và kỹ năng chuyên môn, sinh viên có nhiều cơ hội học tập, trải nghiệm thực tế, hình thành thái độ tích cực, lòng trắc ẩn, giá trị nghề nghiệp, phát triển kỹ năng làm việc nhóm và kỹ năng mềm. Chương trình đào tạo điều dưỡng cần tăng cường cho sinh viên tham gia các hoạt động trải nghiệm thực tế.