In soft ground improvement, deep cement mixing columns and geotextiles were typically combined to reinforce the soft ground in order to reduce settlement, increase load capacity and stabilize the embankment. This solution is widely applied in soft soil treatment techniques around the world. The arching effect is a common phenomenon in embankment on soft ground reinforced with deep cement mixing columns due to the difference in stiffness between the columns and the surrounding ground. This is a factor that directly affects the optimization problem in the design of the distance and size of deep cement mixing columns. Therefore, the calculation theory and analysis of the arching effect is still the interesting topic which has been attended by many researchs in recent years. This study evaluates and analyzes the behavior of geotextiles under the embankment load on soft ground improved with deep cement mixing columns, in which the transmission mechanism of the ground soil to the deep cement mixing columns is focused. A three-dimensional (3D) numerical model will be developed and proposed to analyze the influence of geotextiles on the force transmission mechanism in the embankment. The results of numerical model analysis will be verified through the construction of a bridgehead road in Hertsby, Finland. Parameters of geotextiles affecting the stress distribution in the background are also investigated in this paper.Trong kỹ thuật xử lý nền đất yếu, trụ xi măng đất và vải địa kỹ thuật thường được kết hợp để sử dụng gia cố nền đất yếu nhằm giảm độ lún và tăng sức chịu tải và độ ổn định của nền đường. Đây là giải pháp thường được áp dụng trong kỹ thuật xử lý nền đất yếu ở trong và ngoài nước. Hiệu ứng vòm một hiện tượng thường xảy ra trong nền đắp trên nền đất yếu gia cố bằng trụ xi măng đất vì có sự khác biệt độ cứng giữa trụ và lớp đất nền xung quanh. Đây là một yếu tố ảnh hưởng trực tiếp đến vấn đề tối ưu trong thiết kế khoảng cách và kích thước trụ xi măng đất. Do đó, lý thuyết tính toán và phân tích hiệu ứng vòm vẫn đang là chủ đề thu hút rất nghiên cứu trong những năm gần đây. Nghiên cứu này tiến hành đánh giá và phân tích ứng xử của vải địa kỹ thuật dưới tải trọng của nền đường, trong đó tập trung đến cơ chế truyền lực của đất nền đến trụ xi măng đất. Mô hình số ba chiều (3D) sẽ được xây dựng và đề xuất để tiến hành phân tích ảnh hưởng của vải địa kỹ thuật cơ chế truyền lực trong nền đường. Kết quả phân tích mô hình số sẽ được kiểm chứng qua trường hợp công trình đường đầu cầu ở Hertsby, Phần Lan. Các thông số của vải địa kỹ thuật ảnh hưởng sự phân bố ứng suất trong nền cũng được khảo sát trong bài báo này.