Experience is a crucial activity incontemporary teaching and learning. Experience isregarded as the process through which individualsacquire knowledge or skills by actively engaging inactions, observing, or perceiving objects,phenomena, people, etc., in the world through allsensory, intellectual, and emotional aspects thatimpact the subject within specific spaces and times.This article presents the content orientation ofexperiential learning activities in reading literarytexts, consisting of four main aspects: experiencingartistic language in literary texts, experiencing theartistic world in literary texts, experiencing thecreative process of literary texts by the author, andexperiencing the artistic message of literary texts inpractical life. These aspects help teachersaccurately determine the content of experientialactivities and help students achieve higheffectiveness in reading and comprehendingliterary texts.Trải nghiệm là một hoạt động có vai tròquan trọng trong thực tiễn dạy học hiện nay. Trảinghiệm được xem là quá trình con người có đượcnhận thức hay kĩ năng qua việc trực tiếp dấn thânhành động (làm), qua quan sát hoặc cảm nhận cácsự vật, hiện tượng, con người,… trong thế giớibằng tất cả các giác quan vật chất, tư duy và nhữngxúc cảm, tác động ở chủ thể trong những điều kiệnkhông gian thời gian nhất định. Bài viết trình bàyđịnh hướng nội dung hoạt động trải nghiệm trongdạy học đọc văn bản văn học theo bốn nội dung:Trải nghiệm ngôn ngữ nghệ thuật trong văn bảnvăn học
Trải nghiệm thế giới nghệ thuật trong vănbản văn học
Trải nghiệm quá trình sáng tạo vănbản văn học của tác giả
Trải nghiệm thông điệpnghệ thuật của văn bản văn học trong thực tiễnđời sống giúp giáo viên xác định đúng nội dunghoạt động trải nghiệm, giúp học sinh đạt được hiệuquả cao trong quá trình đọc và tiếp nhận văn bảnvăn học.