In teaching science at the elementarylevel, applying STEM education not only reflectsthe appropriate content and integrated teachingperspective of the subject but also helps teachersorganize lessons in a lively way that linkstheoretical content with students' real lives.Integrating local elements into the topic of STEMeducation brings great significance, includinghelping students achieve the quality and capacityrequirements of the lesson, gain a deep awarenessof the lesson, and be more aware of their cultureand surroundings. This article presents the basisand conduct of designing the STEM educationaltheme “Tay Nguyen T' Rung” in teaching soundcontent in Science subject for grade 4 students inthe Tay Nguyen region according to the designprocess. proposed includes 3 steps: IdentifyingSTEM education topics
Analyzing the content ofSTEM education topics
and Designing theprocess of organizing activities on STEMeducation topics.Trong dạy học môn Khoa học cấp tiểuhọc, việc vận dụng giáo dục STEM không chỉphản ánh sự phù hợp về nội dung, quan điểmdạy học tích hợp của môn học mà còn giúp giáoviên tổ chức bài học một cách sinh động, hấpdẫn, gắn nội dung lí thuyết với thực tiễn đờisống của học sinh. Đặc biệt, tích hợp các yếu tốđịa phương vào chủ đề giáo dục STEM mang lạiý nghĩa to lớn, một mặt giúp học sinh đạt đượcyêu cầu về phẩm chất và năng lực của bài học,mặt khác giúp học sinh nhận thức sâu sắc hơn vềvăn hóa và môi trường xung quanh họ. Bài viếttrình bày các cơ sở và tiến hành thiết kế chủ đềgiáo dục STEM “Đàn T' rưng Tây Nguyên”trong dạy học mạch nội dung âm thanh, mônKhoa học lớp 4 cho học sinh khu vực TâyNguyên theo quy trình thiết kế được đề xuấtgồm 3 bước: Xác định chủ đề giáo dục STEM
Phân tích nội dung chủ đề giáo dục STEM
Thiết kế tiến trình tổ chức các hoạt động của chủđề giáo dục STEM