Activity of self-directed learning (SDL) is the process in which students occupy the qualities and competencies identified inside and outside the school's educational program, thus playing an important role in developing students' personality. In order to manage students' SDL activities in secondary schools to meet the requirements of science, practicality and effectiveness, it requires scientific research. This article proposes 5 measures to improve the effectiveness of managing students' SDL activities in secondary schools in Chuong My district (Hanoi City) based on research on the theoretical basis of students' SDL activities, practice of students' SDL activities and management of students' SDL activities in secondary schools of Chuong My district.Hoạt động tự học là quá trình học sinh tự chiếm lĩnh các phẩm chất và năng lực được xác định trong và ngoài chương trình giáo dục của nhà trường, do đó có vai trò quan trọng trong việc phát triển nhân cách của học sinh. Để quản lý hoạt động tự học của học sinh ở các trường trung học cơ sở (THCS) đảm bảo tính khoa học, thực tiễn và hiệu quả đòi hỏi phải được nghiên cứu một cách kỹ lưỡng, khoa học. Bài viết này đề xuất 5 biện pháp nhằm nâng cao hiệu quả quản lý hoạt động tự học của học sinh ở các trường THCS huyện Chương Mỹ (Thành phố Hà Nội) trên cơ sở nghiên cứu lý luận hoạt động tự học của học sinh THCS, thực tiễn về hoạt động tự học của học sinh và quản lý hoạt động tự học của học sinh ở các trường THCS huyện Chương Mỹ.