Language is the carrier of culture. Teaching Chinese language cannot be separated f-rom the teaching of culture. Teachers should master relatively rich cultural knowledge and have a clear understanding of cross-cultural communication. On this basis, they should se-lectively use different teaching materials and teaching methods for different learners to impart language and cultural knowledge to learners. Cultivate them to be able to complete cross-cultural communication well. This article discussing the introduction of cultural factors f-rom the perspective of Chinese language teaching in Vietnam, with a view to improving the effectiveness of language and cultural teaching and communication.Ngôn ngữ là phương tiện truyền tải văn hóa, trong dạy học tiếng Trung cho sinh viên chuyên ngữ Việt Nam không thể tách rời việc giảng dạy các yếu tố văn hóa. Giảng viên trên cơ sở kiến thức ngôn ngữ và văn hóa, đặc biệt là kiến thức giao tiếp liên văn hóa Việt - Trung có thể lựa chọn các tài liệu và phương pháp giảng dạy phù hợp nhằm truyền tải kiến thức về ngôn ngữ và văn hóa cho sinh viên, giúp sinh viên có thể thực hiện tốt mục tiêu giao tiếp liên văn hóa. Bài báo sơ bộ thảo luận về các yếu tố văn hóa trong tiếng Trung, kết hợp với đối chiếu văn hóa và ngôn ngữ Việt - Trung để áp dụng vào quá trình dạy học, truyền đạt, rèn luyện nhằm nâng cao hiệu quả dạy học và năng lực giao tiếp liên văn hóa cho sinh viên chuyên ngữ Việt Nam.