Sidewalks in Saigon - Ho Chi Minh City have long been spaces for economic, social,and cultural activities. However, the issue of rampant sidewalk encroachment and chaoshas become an increasingly urgent one. To put this issue right more effectively, HoChi Minh City issued Decision No. 32/2023/QĐ-UBND on July 26, 2023, establishingregulations for the temporary management and use of parts of roads and sidewalks in theCity. This study evaluates the policy impacts on vendors’ livelihoods since the enforcementof Decision No. 32/2023/QĐ-UBND. Using both quantitative and qualitative research methods - including secondary data analysis, primary data collection from observations,interviews, and surveys of 160 fixed and mobile vendors - the study applies the SustainableLivelihoods Framework (SLF) to assess these changes. The results indicate that whilethe policy has contributed to urban management and an increase in revenue source, ithas saddled the vendors with challenges, particularly vendors in the non-official sectors.These findings provide valuable insights for policymakers to seek ways to improveeconomic opportunities for urban populace from all walks of life.Vỉa hè (hè phố) Sài Gòn - Thành phố Hồ Chí Minh từ lâu đã là nơi diễn ra các hoạtđộng kinh tế, xã hội và văn hóa, nhưng tình trạng lấn chiếm vỉa hè gây mất trật tự đãtrở thành vấn đề cấp thiết. Để quản lý hiệu quả hơn, Thành phố Hồ Chí Minh ban hànhQuyết định 32/2023/QĐ-UBND ngày 26 tháng 7 năm 2023 quy định về quản lý và sửdụng tạm thời một phần lòng đường, hè phố trên địa bàn Thành phố Hồ Chí Minh.Nghiên cứu đánh giá tác động của bối cảnh chính sách từ khi Quyết định 32/2023/QĐ-UBND có hiệu lực đến sinh kế người bán hàng. Bằng phương pháp nghiên cứu địnhlượng và định tính, gồm phân tích dữ liệu thứ cấp, thu thập dữ liệu sơ cấp từ quan sát,phỏng vấn, điều tra bảng hỏi 160 người bán hàng cố định và di động, nghiên cứu ápdụng Khung sinh kế bền vững (SLF) để đánh giá các thay đổi. Kết quả cho thấy, mặcdù chính sách góp phần vào quản lý đô thị và tăng nguồn thu, nhưng cũng tạo ra nhữngthách thức cho người bán hàng, đặc biệt là các nhóm phi chính thức. Từ đó, nghiên cứucung cấp những thông tin hữu ích cho các nhà hoạch định chính sách nhằm cải thiện cơhội kinh tế cho nhiều tầng lớp thị dân