Hát văn has its origin associated with the ritual of singing to praise the merits of the spirits belonging to the Vietnamese people worship of Mother Goddesses of Three Realms. During the ritual to serve the spirits, cung văn (or the performer) sits on a mat, singing and playing folk instruments as a means to bring the medium to the state of trance when they can communicate with the deities. In making a living, chầu văn performers have to constantly improve their artistic skills in order to attract the spirit mediums - their customers, as a result, the worship of the Mother Goddess of the Three Realms is always supplemented with new elements, but about spiritually this is deemed as sensive. Through field research, observation and in-depth interviews with several chầu văn artisans in Nam Định province, the article analyzes and evaluates the situation of singing folk performances in the worship of Mother Goddess of the Three Realms in the current context. It proposes some solutions to better preserve and promote the value of the practice of worship the Mother Goddess of the Three Realms of the Vietnamese people in Nam Định.Hát văn ra đời gắn liền với nghi thức tụng ca công đức của các vị Thánh trong tín ngưỡng thờ Mẫu Tam phủ của người Việt. Trên chiếu hầu Thánh, cung văn dùng tiếng đàn, nhịp phách, lời hát làm phương tiện để kích thích cảm giác thăng hoa cho các ông/bà đồng giao tiếp với thần linh. Trong cuộc mưu sinh, họ phải trau dồi năng lực nghệ thuật và thêm vào những sáng tạo để thu hút những ông/bà đồng - khách hàng của họ, đã khiến cho tín ngưỡng thờ Mẫu Tam phủ luôn được bổ sung những nhân tố mới, nhưng về mặt tâm linh đây là vấn đề luôn mang tính nhạy cảm. Qua những quan sát điền dã, nghiên cứu phỏng vấn các nghệ nhân hát văn ở tỉnh Nam Định, bài viết phân tích, đánh giá thực trạng diễn xướng hát văn trong tín ngưỡng thờ Mẫu Tam phủ trong bối cảnh hiện nay. Từ đó, đề xuất một số biện pháp nhằm bảo tồn, phát huy giá trị của thực hành tín ngưỡng thờ Mẫu Tam phủ của người Việt ở Nam Định.