Currently, a rising trend of teaching in general and teaching Mathematics in particular is to connect with students' real lives, developing key knowledge and skills, and creating opportunities for students to experience and apply mathematics into practice. In teaching Mathematics, exploiting real-life contexts will help students gain experiences, promote engagement and initiative in learning, and grasp the way to solve problems in life. This study proposes the process of designing situations with real-life contexts in teaching Mathematics and illustrates this process through designing situations with real-life contexts in teaching the lesson “Functions and graphs” (Math 10 ). Using situations with real contexts in teaching Mathematics is found to help students realize that studying Mathematics is not only to learn mathematical knowledge and skills but also to apply it to solve common problems in life.Hiện nay, xu hướng dạy học nói chung và dạy Toán nói riêng đang ngày càng phát triển là gắn liền với đời sống thực tế của học sinh, phát triển các kiến thức, kỹ năng trọng yếu, tạo cơ hội cho học sinh trải nghiệm và ứng dụng toán học vào thực tiễn. Trong dạy học Toán, việc khai thác bối cảnh thực tế sẽ giúp học sinh tích lũy kinh nghiệm, phát huy tính tích cực, chủ động trong học tập, nắm bắt được cách giải quyết các vấn đề trong cuộc sống. Nghiên cứu này đề xuất quy trình thiết kế tình huống với bối cảnh thực tế trong dạy học Toán và minh họa quá trình này thông qua việc thiết kế tình huống với bối cảnh thực tế trong dạy học bài “Hàm số và đồ thị” (Toán 10). Sử dụng tình huống có bối cảnh thực tế trong dạy học Toán giúp học sinh nhận thức được rằng học Toán không chỉ là để học những kiến thức, kỹ năng toán học mà còn là vận dụng nó để giải quyết những vấn đề thường gặp trong cuộc sống.