Designing a task is the first measure in a series to help students meet the requirements of creative narrative writing. The task plays a decisive role in deciding what and how students will write, and at the same time, serves as the basis for building and developing ideas in their writing. This article presents some different ways of creating tasks for each grade with different levels of creativity requirements on the same text, helping students develop writing skills at different times, in accordance with the requirements of contemporary teaching creative writing. The research results show that designing writing tasks plays an important role in promoting students' creativity in writing in general and in writing narrative essays in particular. Teachers can integrate and combine different types of tasks to meet specific teaching requirements or to suit each set of textbooks.Thiết kế một bài tập là biện pháp đầu tiên trong chuỗi bài giúp học sinh đáp ứng được yêu cầu viết văn tự sự sáng tạo. Nhiệm vụ có vai trò quyết định trong việc quyết định học sinh sẽ viết cái gì và viết như thế nào, đồng thời làm cơ sở để xây dựng và phát triển ý tưởng trong bài viết của mình. Bài viết trình bày một số cách xây dựng bài tập cho từng lớp với mức độ yêu cầu sáng tạo khác nhau trên cùng một bài văn, giúp học sinh phát triển kỹ năng viết ở các thời điểm khác nhau, phù hợp với yêu cầu của dạy học viết sáng tạo hiện nay. Kết quả nghiên cứu cho thấy việc thiết kế nhiệm vụ viết có vai trò quan trọng trong việc phát huy tính sáng tạo của học sinh trong viết văn nói chung và trong viết văn tự sự nói riêng. Giáo viên có thể tích hợp, kết hợp các loại nhiệm vụ khác nhau để đáp ứng yêu cầu giảng dạy cụ thể hoặc phù hợp với từng bộ sách giáo khoa.