Improving the quality of the teaching staff is a key factor in developing an education. Based on archival materials f-rom the National Archives Center II on education in South Vietnam under the Saigon regime, this study analyzes the teacher training activities for secondary schools at the Faculty of Pedagogy of Saigon. The study also assesses the impact of the teacher training activities of the Faculty of Pedagogy of Saigon on the high education reform in South Vietnam under the Saigon regime. This comprehensive educational reform transformed the education system f-rom the French model to the American model. F-rom the research results, the article suggests some historical experiences for teacher training in particular and the current educational reform in Vietnam in general.Nâng cao chất lượng đội ngũ giáo viên là khâu then chốt quyết định sự phát triển giáo dục. Nghiên cứu này, trên cơ sở tư liệu lưu trữ tại Trung tâm Lưu trữ Quốc gia II về giáo dục miền Nam Việt Nam dưới thời chính quyền Sài Gòn, sẽ phân tích hoạt động đào tạo giáo viên trung học tại Trường Đại học Sư phạm Sài Gòn. Nghiên cứu đánh giá tác động của hoạt động đào tạo giáo viên của Trường Đại học Sư phạm Sài Gòn đối với cải cách bậc trung học ở miền Nam Việt Nam thời chính quyền Sài Gòn. Đây là cuộc cải cách giáo dục toàn diện để chuyển đổi nền giáo dục từ mô hình Pháp sang mô hình Hoa Kỳ. Qua đó, nghiên cứu gợi mở một số liên hệ mang tính kinh nghiệm lịch sử đối với hoạt động đào tạo giáo viên nói riêng và công cuộc cải cách giáo dục của Việt Nam hiện nay nói chung.