Sử dụng kè trọng lực là giải pháp phổ biến để bảo vệ bờ cho các đảo san hô dưới điều kiện khắc nghiệt của sóng bão thường xuyên. Dưới tác dụng của sóng rút và áp lực đất chủ động kết cấu kè trọng lực thường bất lợi về mặt ổn định chống trượt phẳng. Để cung cấp thông số đầu vào trong tính toán ổn định trượt phẳng kè trọng lực, bài báo nghiên cứu thí nghiệm trong phòng đặc trưng ma sát của bê tông với mẫu cát san hô chế bị ở độ chặt trung bình đến chặt và có xét đến sự ảnh hưởng của tốc độ cắt. Kết quả thí nghiệm cho thấy đường cong quan hệ giữa lực ma sát - chuyển vị ngang không xuất hiện đỉnh một cách rõ rệt, giá trị lực ma sát tăng dần đến khi đạt giá trị lớn nhất rồi có xu hướng đi ngang. Khi tăng tốc độ cắt cho mẫu bão hòa nước thì lực cản nhớt của mẫu sẽ tăng lên theo định luật Stock, do đó cường độ kháng trượt của mẫu cát san hô sẽ tăng lên. Bên cạnh đó, tỷ số giữa góc ma sát ngoài trung bình và ma sát trong của cát san hô ứng với mẫu chặt vừa và mẫu chặt cũng được chỉ ra.The use of gravity revetments is a common solution for shoreline protection for atolls under the harsh conditions of storm waves. Under the effect of receding waves and active earth pressure, the gravity revetments structures are often disadvantageous in terms of stability against flat sliding. To provide input parameters for determining the flat sliding stability coefficient of gravity revetments, the present paper conducts laboratory experiments on the friction characteristics of concrete with prepared coral sand samples at medium to high compaction ratios and considers the effect of cutting speed. Experimental results showed that the relationship curve between friction force - horizontal displacement does not have a distinct peak point, the value of friction force gradually increases until it reaches the maximum value and then tends to go sideways. When increasing the shear rate for a water-saturated sample, the viscous resistance of the sand sample will increase according to Stock's law, thus the shear resistance of the coral sand sample will increase. Besides, the ratio of average external friction angle and internal friction angle of coral sand corresponding to samples with medium and high compaction was also indicated.