In the digital age, developing emotional-social competence education for students has become increasingly important. The cultural changes brought about by digital technology require educational systems to adapt quickly. This study focuses on analyzing: (1) An overview of emotional-social competence and the digital ecosystem
(2) The impact of the digital ecosystem on emotional-social competence education for high school students
(3) Prominent trends and challenges in educating emotional-social competence for high school students in the context of digitalization. Research methods include literature review and theoretical studies within the context of the general education curriculum. The research results contribute to providing clear strategies for teacher training, supporting technology access, and addressing issues related to students' mental health and emotional-social competence.Trong thời đại kỹ thuật số, việc phát triển giáo dục năng lực cảm xúc-xã hội cho học sinh trở nên ngày càng quan trọng. Những thay đổi văn hóa do công nghệ số mang lại yêu cầu các hệ thống giáo dục phải thích ứng nhanh chóng. Nghiên cứu tập trung phân tích: (1) Khái quát về năng lực cảm xúc-xã hội và hệ sinh thái kỹ thuật số (2) Tác động của hệ sinh thái kỹ thuật số đến giáo dục năng lực cảm xúc-xã hội cho học sinh phổ thông
(2) Các xu hướng và thách thức nổi bật trong việc giáo dục năng lực cảm xúc-xã hội cho học sinh phổ thông trong bối cảnh số hóa. Các phương pháp nghiên cứu bao gồm khảo sát tài liệu, nghiên cứu lý thuyết trong bối cảnh chương trình giáo dục phổ thông. Kết quả nghiên cứu góp phần đưa ra những chiến lược rõ ràng nhằm đào tạo giáo viên, hỗ trợ tiếp cận công nghệ, và giải quyết các vấn đề liên quan đến sức khỏe tinh thần và năng lực cảm xúc-xã hội của học sinh.