Artificial Intelligence (AI) is creating numerous new opportunities while also posing challenges in the field of early childhood education. This article synthesizes recent studies on the potential and difficulties of applying AI in early childhood education, particularly in the context of Vietnam. The research findings indicate that AI offers significant benefits, such as personalized learning, intelligent educational content creation, progress analysis of children's learning, enhancing teaching effectiveness for teachers, and encouraging the development of children's creative skills. However, the implementation of AI still faces challenges, including the lack of appropriate teacher training programs, high technology adoption costs, issues related to student data security, and unequal access to technology across regions. The article emphasizes the necessity of addressing these challenges to fully exploit the potential of AI, thereby contributing to improving the quality of early childhood education in Vietnam.Trí tuệ nhân tạo (AI) đang tạo ra nhiều cơ hội mới, đồng thời đặt ra thách thức trong lĩnh vực giáo dục mầm non. Bài viết tổng hợp các nghiên cứu gần đây về tiềm năng và khó khăn khi áp dụng AI trong giáo dục mầm non, đặc biệt trong bối cảnh tại Việt Nam. Kết quả nghiên cứu chỉ ra rằng AI mang lại nhiều lợi ích như cá nhân hóa học tập, tạo nội dung giáo dục thông minh, hỗ trợ phân tích tiến trình học tập của trẻ, đồng thời giúp giáo viên nâng cao hiệu quả giảng dạy và khuyến khích phát triển kỹ năng sáng tạo cho trẻ em. Tuy nhiên, việc triển khai AI còn đối mặt với nhiều thách thức như thiếu chương trình đào tạo giáo viên phù hợp, chi phí áp dụng công nghệ còn cao, vấn đề bảo mật dữ liệu học sinh và tình trạng không đồng đều về khả năng tiếp cận công nghệ giữa các khu vực. Bài viết nhấn mạnh sự cần thiết của việc giải quyết các thách thức này để khai thác tối đa tiềm năng của AI, từ đó góp phần nâng cao chất lượng giáo dục mầm non tại Việt Nam.