Research about PhD drop-out has received increased attention, as a response to concerns over mental health of doctoral students in academic environments. This research takes on a new approach to understanding the educational experience of international doctoral students, through a case study of Vietnamese doctoral students who received full scholarships to study their PhD in social sciences but decided to drop out. Findings of this research show that, the decision to drop out of doctoral students was shaped by their low level of personal adaptability and the lack of attention from their supervisors and educational institutions. These findings would help educational administrators re-evaluate the existing supporting structures for Vietnamese doctoral students and propose viable solutions to improve the current situation.Vấn đề Nghiên cứu sinh không hoàn thành chương trình học ngày càng được giới học thuật quan tâm, do những cảnh báo về thực trạng sức khỏe tinh thần của Nghiên cứu sinh (NCS) trong môi trường học thuật. Nghiên cứu này đem đến một cái nhìn mới về trải nghiệm của NCS trong môi trường quốc tế qua trường hợp NCS Việt Nam theo học ở nước ngoài với học bổng toàn phần trong ngành Khoa học xã hội nhưng quyết định dừng học. Kết quả nghiên cứu cho thấy quyết định dừng học của NCS là do khả năng thích nghi cá nhân thấp kết hợp với sự thiếu quan tâm của giáo viên hướng dẫn và cơ sở đào tạo. Kết quả nghiên cứu này sẽ giúp các nhà quản lý giáo dục đánh giá lại hệ thống trợ giúp NCS Việt Nam trong quá trình học tập của họ, từ đó đề xuất các giải pháp để khắc phục thực trạng.