Despite great effort, the movement on the trend of enhancing professional competence for teachers in Viet Nam has been going on so slowly. One of the reasons for such a problem is that we have not clarified the viewpoint of professional development for teachers – the issue that has been studied by the teachers and educators throughout the world for the past three decades. Based on this awareness, the article mentions the world’s conception of professional development for teachers, including profession and orientations of professional development, professional development for teachers, recommendations and suggestions for teachers’ professional development in Viet Nam. Keywords: professional, orientations of professional development, teachers’ professional developmentMặc dù đã có nhiều cố gắng, song sự chuyển động theo hướng nâng cao năng lực nghề nghiệp cho đội ngũ giáo viên của Việt Nam đã diễn ra rất chậm chạp. Trong số các nguyên nhân, có nguyên nhân là chúng ta chưa bao giờ làm rõ quan điểm phát triển nghề nghiệp giáo viên, điều mà các nhà giáo và nhà khoa học giáo dục khắp nơi trên thế giới đã và đang cố công nghiên cứu từ ba thập kỷ qua. Với nhận thức như vậy, bài viết này sẽ đề cập đến quan điểm của thế giới về phát triển nghề nghiệp giáo viên, gồm: nghề nghiệp và định hướng phát triển nghề nghiệp
phát triển nghề nghiệp giáo viên
khuyến nghị và đề xuất đối với Việt Nam về phát triển nghề nghiệp giáo viên. Từ khóa: nghề nghiệp, định hướng phát triển nghề nghiệp, phát triển nghề nghiệp giáo viên.