Since the 1990s, the term “soft power” and the issue of widening its margins abroad have received special attention among international diplomacy strategies, in which Japan and the Republic of Korea can be said to be most acute. Before becoming a “model” or “symbol” of the current world cultural industry, since the beginning of the 21st century, these two countries have made great efforts to create and implement a cultural diplomacy strategy, considering it an effective tool of soft power. Stemming from this practice, the article focuses on interpreting the role of “soft power” in East Asian countries, through which some suitable suggestions suitable will be pointed out for Vietnam in order to expand the scope of national influence in the context of international integration.Từ những năm 1990, thuật ngữ “sức mạnh mềm” và vấn đề nới rộng biên độ của nó ở nước ngoài đã nhận được sựquan tâm đặc biệt trong chiến lược ngoại giao quốc tế, trong đó có thể nói nhạy bén nhất là Nhật Bản và Hàn Quốc. Trước khi trở thành “hình mẫu” hay “biểu tượng” của ngành công nghiệp văn hóa thế giới như hiện nay, từ đầu thế kỷ XXI, Nhật Bản và Hàn Quốc đã nỗ lực kiến tạo và thực hiện có kế hoạch chiến lược ngoại giao văn hóa, coi đó là công cụ đắc lực của quyền lực mềm. Xuất phát từ thực tiễn này, bài viết tập trung luận giải vai trò của “sức mạnh mềm” ở các nước Đông Á, thông qua đó, tác giả chọn lọc và đưa ra một số gợi ý phù hợp với Việt Nam nhằm mở rộng phạm vi ảnh hưởng của quốc gia trong bối cảnh hội nhập quốc tế.