The innovative, high-tech applications have been implemented thoroughly in educational settings in recent years. Blended learning and flipped model have applied in teaching and learning the 4 micro-skills of English, of which English speaking skills benefit much from the modern and updated educational technology. This study investigated the students’ perceptions towards the practical use of watching English movies to develop their English speaking skills. The results of before-and-after tests were employed in the quasi-experiment to the class with an experimental group of 32 students compared with a 35-member control group of non-English major students during the second semester 2019-2020 at Thai Nguyen University of Agriculture and Forestry. The experimental class received a positive result from watching English movies
they felt active and interested during the speaking sessions. Thus, the application of this pedagogical implementation yields a beneficial and effective tool for enhancing English-speaking skills. The findings of this research are served as a useful resource for the education policy makers to flare the initiatives in reforming and restructuring the policies of teaching and learning foreign languages. Moreover, this model could be applied in English language teaching.Ứng dụng công nghệ hiện đại và đổi mới đã được thực hiện triệt để trong môi trường giáo dục trong những năm gần đây. Mô hình kết hợp và mô hình đảo ngược đã được áp dụng trong việc dạy và học 4 kỹ năng chính của tiếng Anh, trong đó công nghệ giảng dạy hiện đại và cập nhật mang lại lợi ích trong việc phát triển kỹ năng giao tiếp tiếng Anh. Nghiên cứu này điều tra sự cảm nhận của sinh viên đối với việc sử dụng xem các đoạn phim bằng tiếng Anh để phát triển kỹ năng giao tiếp tiếng Anh của các em. Mô hình bán thực nghiệm sử dụng kết quả bài thi nói đầu vào, đầu ra của lớp 32 sinh viên thực nghiệm được so sánh với lớp 35 sinh viên nhóm quan sát trong học kỳ 2 năm học 2019-2020 tại Trường Đại học Nông Lâm – Đại học Thái Nguyên. Lớp học thực nghiệm đạt được kết quả tích cực từ việc xem phim bằng tiếng Anh này. Sinh viên cảm thấy tích cực và thích thú trong các buổi học giao tiếp tiếng Anh. Như vậy, việc ứng dụng sư phạm này mang đến một công cụ hữu ích và hiệu quả trong việc nâng cao kỹ năng giao tiếp tiếng Anh. Kết quả của nghiên cứu này là nguồn tham khảo hữu ích đối với nhà hoạch định chính sách giáo dục để đưa ra những sáng kiến trong việc cải tổ và tái thiết việc giảng dạy ngôn ngữ nước ngoài. Hơn nữa, mô hình này có thể được áp dụng vào việc giảng dạy ngôn ngữ tiếng Anh.