Over the past decades, Vietnam has made great efforts to create the best environment for comprehensive development of physics, mind and intelligence for children in general and rural children in particular. However, various social disparities found in rural areas recently have shown the fact that social space remains unsafe, negatively affecting the comprehensive development of children. This has raised deep concerns among families, communities and governments at various levels. Based on recent secondary documents, the article analyzes some aspects related to values, standards of interaction in the home, school, and community space where children live and study, thereby providing a suggestion to complete the policy in order to create a safe and healthy social space for rural children in the current context.Trong những thập kỷ vừa qua, Việt Nam đã có nhiều nỗ lực tạo môi trường tốt nhất nhằm phát triển toàn diện về thể chất, tinh thần và trí tuệ cho trẻ em nói chung và trẻ em nông thôn nói riêng. Tuy nhiên, nhiều lệch chuẩn xã hội xảy ra với trẻ em nông thôn gần đây cho thấy không gian xã hội vẫn chưa đảm bảo an toàn, ảnh hưởng đến sự phát triển toàn diện của trẻ em. Thực tế này gây quan ngại đối với gia đình, cộng đồng và chính quyền các cấp. Dựa vào các tài liệu thứ cấp gần đây, bài viết phân tích một số khía cạnh liên quan đến giá trị, chuẩn mực tương tác trong không gian gia đình, nhà trường, cộng đồng nơi các em đang sống và học tập, từ đó gợi mở hướng hoàn thiện chính sách tạo dựng không gian xã hội an toàn, lành mạnh cho trẻ em nông thôn trong bối cảnh hiện nay.