In this study, methods such as document reference, observation, social survey, interview,and mathematical statistics are used for evaluatingthe training movement of advanced class studentsat universities belonged to the University ofDanang (UD). This study also bases on the realsituations of training movement of UD students,syllabus for physical education at advanced classes,facilities for physical education, basketball trainingstaff, awareness of students about physical activities,competition results of UD team to suggest somebetter solutions for developing training movementat advanced classes of UD.Sử dụng phương pháp tham khảo tài liệu,phương pháp quan sát, điều tra xã hội học, phỏngvấn trực tiếp và toán học thống kê để đánh giáthực trạng hoạt động tập luyện ở các lớp nâng caotại một số trường trực thuộc Đại học Đà Nẵng(ĐHĐN), trên các mặt: thực trạng về chươngtrình giảng dạy Giáo dục thể chất (GDTC) nângcao tại ĐHĐN, thực trạng cơ sở vật chất
thựctrạng đội ngũ giảng viên (GV), thực trạng về trìnhđộ và kết quả học tập của sinh viên (SV) các lớpGDTC nâng cao, từ đó đề xuất một số giải phápphát triển hiệu quả giảng dạy ở các lớp nâng caotại các trường trực thuộc ĐHĐN.