Mục đích của bài báo là tìm hiểu tác động của dạy học toán theo bối cảnh đến việc hiểu khái niệm tích phân xác định của sinh viên ngành Kinh tế. Dựa trên kết quả khảo sát mức độ hiểu khái niệm tích phân xác định thông qua phiếu kiểm tra của 221 sinh viên, gồm 133 sinh viên năm thứ nhất ngành Kinh tế tại Trường Đại học Kinh tế - Đại học Đà Nẵng và 88 sinh viên năm thứ hai Trường Đại học FPT Đà Nẵng. Đồng thời dựa vào kết quả phiếu điều tra 221 SV trên và phiếu khảo sát 15 giảng viên giảng dạy môn Toán cho sinh viên ngành Kinh tế tại các trường trên tương ứng là 11 và 4 giảng viên để đánh giá mức độ vận dụng dạy học toán theo bối cảnh trong dạy học tích phân xác định mà giảng viên đã sử dụng trong quá trình dạy học. Chúng tôi sử dụng F-Test Two-Sample for Variances và t-Test Two-Sample Assuming Equal Variances trong Excel 2019 để phân tích dữ liệu thu được. Kết quả cho thấy dạy học toán theo bối cảnh có tác động tích cực đến việc hiểu khái niệm tích phân xác định, làm tăng mức độ hiểu khái niệm tích phân xác định cho sinh viên ngành Kinh tế với mức ý nghĩa 0,05. Đồng thời đã góp phần tăng hứng thú học tập của sinh viên. Ngoài ra, chúng tôi cũng rút ra một số lưu ý khi vận dụng dạy học toán theo bối cảnh.The aim of this article is to find out the impact of contextual teaching and learning in mathematics on economics students’ conceptual understanding of the definite integral. Based on the results of the survey of conceptual understanding’s levels of the definite integral on 221 students, including 133 freshman economics students of the University of Economics, the University of Da Nang and 88 sophomore students of FPT University Da Nang by tests. Besides, based on the results of the 221 students’ questionnaires and the survey results of 15 teachers who have taught mathematics for economics students at the two universities, including 11 teachers of the University of Economics, The University of Da Nang and 4 teachers of FPT University Da Nang to assess levels of application of contextual teaching and learning when they taught the definite integral for economics students. We use F-Test Two-Sample for Variances and t-Test Two-Sample Assuming Equal Variances in Excel 2019 to analyze the obtained data. The results of the study show that contextual teaching and learning in mathematics has an active impact on conceptual understanding of the definite integral, increases conceptual understanding’s levels of the definite integral with a significance level of 0,05. Simultaneously, it contributes to increasing the students’ learning interests. Moreover, we also draw some considerations of the application of contextual teaching and learning in mathematics.