Collocations are an important indicator of learners' foreign languageproficiency, but they cause many difficulties in learning and using them. This studyexplores the habits of learning and using collocations in writing by surveying 95 2nd-yearstudents from the Faculty of English - Hue University of Foreign Languages. The findingsare that the group of students with good writing results often have effective habits oflearning and using collocations, such as proactively learning the collocations bythemselves. They eagerly search for their desired topical collocations before any writingtask and know how to select and check the naturalness of the collocations used. The studyoffers some suggestions to serve as a reference basis for teaching and learning collocations.Việc sử dụng kết hợp từ là chỉ báo quan trọng cho biết trình độ ngoại ngữ củangười học, nhưng lại gây nhiều khó khăn khi học và sử dụng. Nghiên cứu này tìm hiểu cácthói quen học và sử dụng kết hợp từ (collocation) trong bài viết thông qua khảo sát 95 sinhviên năm 2 khoa Tiếng Anh – Đại học Ngoại ngữ Huế. Kết quả nghiên cứu cho thấy, nhómsinh viên có kỹ năng viết tốt thường có những thói quen học và sử dụng kết hợp từ hiệuquả, đặc biệt là chủ động học kết hợp từ. Họ chủ động tìm kết hợp từ phù hợp cho từng chủđề bài viết, biết chọn lọc và kiểm tra kết hợp từ đã sử dụng. Nghiên cứu đưa ra một số đềxuất để làm cơ sở tham khảo cho việc dạy và học kết hợp từ.