Background: Internet addiction is a prominent issue in students worldwide, which significantly impacts health, work, and academic results. We conduct this study to determine the proportion of Internet addiction and analyze some related factors among students. Method: A cross-sectional study was conducted on 1098 medical students at University of Medicine and Pharmacy, Hue university in 2018. Short-version of Internet Addiction Test (s-IAT) including 12 questions was used to identify 2 factors: loss of control/time management and craving/social problems. The questions are graded on the Likert scale of 1 (never) to 5 (always), with total scores ranging from 12 to 60 points. The standardized questionnaire is reliable and relevant in Vietnam. Result: 36.9% of students are addicted to the internet, and some associated factors to internet addiction include receiving academic advisor attention receiving the attention of a learning advisor (OR = 0.73
95% CI: 0.57-0.94)
self-study time ≥3 hours/day (OR = 0.46
95%CI: 0.32-0.66)
habit of reading books in free time (OR= 0.60
95%CI: 0.32-0.65)
habit of re-studying only when approaching the exam (OR = 1.46
95% CI = 1.04-2.06) with p<
0.05. Conclusion: To reduce the risk of Internet addiction, students should must receive the attention of academic advisors, be encouraged to spend more time on self-study, develop positivegood habits such as reading in the sparefree time, and regularly study on a regular basis.Đặt vấn đề: Nghiện Internet là một vấn đề ngày càng gia tăng ở sinh viên đại học trên toàn thế giới gây ra ảnh hưởng không nhỏ đến sức khỏe, kết quả học tập và công việc. Nghiên cứu này nhằm xác định tỷ lệ nghiện Internet và phân tích một số yếu tố liên quan đến nghiện Internet ở sinh viên Phương pháp: Mô tả cắt ngang trên 1098 sinh viên khối ngành khoa học sức khỏe tại Trường Đại học Y - Dược, Đại học Huế năm 2018. Sử dụng thang đo đánh giá nghiện Internet (s-IAT) gồm 12 câu hỏi đánh giá hai yếu tố: Mất kiểm soát/quản lý thời gian và suy giảm hiệu suất/vấn đề xã hội. Các câu hỏi sử dụng thang đo Likert từ 1 (không bao giờ) đến 5 (luôn luôn) và điểm số dao động từ 12 đến 60 điểm, bộ câu hỏi được chuẩn hóa có độ tin cậy và tính thích hợp tại Việt Nam. Kết quả: 36,9% sinh viên nghiện Internet, một số yếu tố liên quan tới sinh viên nghiện Internet là nhận được sự quan tâm của cố vấn học tập (OR= 0,73
95%CI: 0,57-0,94), thời gian tự học ≥3 giờ/ ngày (OR= 0,46
95%CI:0,32-0,66)
có thói quen đọc sách trong thời gian rảnh (OR= 0,60
95%CI: 0,32-0,65), thói quen chỉ học lại bài khi đến gần kì thi (OR= 1,46
95%CI= 1,04-2,06) với p<
0,05. Kết luận: Tỷ lệ nghiên Internet trong sinh viên là phổ biến, do đó sinh viên cần nhận được sự quan tâm của cố vấn học tập, khuyến khích sinh viên dành nhiều thời gian cho việc tự học, tạo thói quen tốt như đọc sách trong thời gian rảnh và thường xuyên học bài để giảm nguy cơ nghiện Internet.