Advances in science and technology, especially achievements from the 4th Industrial Revolution, are affecting strongly on defense and security education for students at the centers. This article focuses on researching the role and orientation of information technology application in defense and security education for students at national defense and security education centers. In this article, the author has used research methods including: synthesis method, document analysis, combined with comparative and evaluation methods, along with expert method. Research results have confirmed the role of the application of information technology in the educational environment, that is: Personalization of teaching activities
quick access to knowledge resources
increase interaction and engagement with learners
create an integrated learning environment between offline and online
support lecturers to improve the quality of lectures
innovate assessment methods. At the same time, the author has proposed directions for applying information technology in teaching activities, contributing to improving the quality of national defense and security education for students in the current period.Những tiến bộ của khoa học-công nghệ, đặc biệt là thành tựu từ cuộc Cách mạng công nghiệp lần thứ tư đang chi phối, tác động mạnh mẽ đến công tác giáo dục quốc phòng và an ninh cho sinh viên tại các trung tâm. Bài viết này tập trung nghiên cứu về vai trò và định hướng ứng dụng công nghệ thông tin trong giáo dục quốc phòng và an ninh cho sinh viên tại các trung tâm giáo dục quốc phòng và an ninh. Trong bài viết này tác giả đã sử dụng các phương pháp nghiên cứu bao gồm: Phương pháp tổng hợp, phân tích tài liệu, kết hợp với phương pháp so sánh, đánh giá, cùng với phương pháp chuyên gia. Kết quả nghiên cứu đã khẳng định được vai trò của việc ứng dụng công nghệ thông tin trong môi trường giáo dục, đó là: Cá thể hóa hoạt động giảng dạy
truy cập tới các nguồn tri thức nhanh chóng
tăng tính tương tác, gắn kết với người học
tạo lập môi trường học tích hợp giữa offline và online
hỗ trợ giảng viên nâng cao chất lượng bài giảng
đổi mới phương pháp kiểm tra đánh giá. Đồng thời, tác giả đã đề xuất những định hướng ứng dụng công nghệ thông tin trong hoạt động giảng dạy, góp phần nâng cao chất lượng công tác giáo dục quốc phòng và an ninh cho sinh viên trong giai đoạn hiện nay.