Facing the risk of fossil fuel depletion and environmental pollution fromdiesel engine exhaust, the study of using diesel-compressed natural gas (CNG)dual fuel on current diesel engines has long been of interest. The problem iswhether the engine can ensure performance when switching to using D-CNGdual-fuel or not. This paper presents the results of an experimental study toevaluate the econo-technical characteristics of the current diesel engine whenusing D-CNG dual-fuel based on the analysis of engine exergy efficiency andemission characteristics. For this purpose, a Kubota SKD80 engine was convertedto experimentally study the use of D-CNG dual fuel with CNG fuel being fed intothe intake manifold and diesel being pilot fuel. The results of the analysis of theengine's exergy performance at different load conditions show that when usingCNG, the exergy efficiency of the engine increases, the exergy loss and exergydestruction are reduced, and smoke emissions are significantly reduced.Trước nguy cơ cạn kiệt nguồn nhiên liệu hóa thạch truyền thống và tìnhtrạng ô nhiễm môi trường từ khí thải của động cơ diesel, việc nghiên cứu sử dụnglưỡng nhiên liệu diesel - khí thiên nhiên nén (CNG) trên động cơ diesel hiện hànhđã được quan tâm từ lâu. Vấn đề là cần đánh giá xem động cơ có đảm bảo tínhnăng làm việc khi chuyển sang sử dụng lưỡng nhiên liệu Diesel-CNG (D-CNG) haykhông. Bài báo này trình bày kết quả nghiên cứu thực nghiệm đánh giá tính năngkinh tế, kĩ thuật của động cơ diesel hiện hành khi sử dụng lưỡng nhiên liệuD-CNG dựa trên phân tích hiệu suất exergy và đặc điểm phát thải của động cơ.Với mục đích này, động cơ Kubota SKD80 được hoán cải để thực nghiệm sử dụnglưỡng nhiên liệu D-CNG với nhiên liệu CNG được cấp vào đường nạp và nhiên liệudiesel được phun mồi. Kết quả phân tích hiệu suất exergy của động cơ ở các chếđộ tải khác nhau cho thấy khi sử dụng CNG, hiệu suất exergy của động cơ tăng vàtổn thất và tiêu hao exergy giảm, phát thải khói giảm đáng kể.