In the context of globalization and the internationalization of education, space and time constraints are gradually removed by the advantages of increasing the application of e-learning activities in educational institutions. Besides the benefits that e-learning brings, implementing e-learning also has certain disadvantages. Therefore, it is increasingly important to measure the quality and effectiveness of such services to improve continuously, thereby adding value and efficiency. Through exploratory factor analysis (EFA) and confirmatory factor analysis (CFA) from survey data of 539 students, five factors in the SERQUAL model have been adjusted and grouped into two new factors, including includes "tangibility" and "intangibility." In addition to providing universities with factors that can be improved to meet student expectations, this is the foundation for universities to continue researching and developing a complete set of criteria to evaluate online training quality comprehensively.Trước bối cảnh toàn cầu hóa và quốc tế hóa giáo dục, các ràng buộc về không gian và thời gian từng bước được gỡ bỏ bằng những lợi thế từ việc tăng cường ứng dụng các hoạt động học tập điện tử (e-learning) trong các tổ chức giáo dục. Bên cạnh những lợi ích mà e-learning đem lại, việc triển khai hình thức học tập điện tử này cũng có những bất lợi nhất định. Do vậy, việc đo lường chất lượng và hiệu quả của các dịch vụ như vậy ngày càng có tầm quan trọng để tiếp tục cải tiến, từ đó có thể gia tăng giá trị, hiệu quả. Thông qua phân tích yếu tố khám phá (EFA) và phân tích nhân tố khẳng định (CFA) từ dữ liệu khảo sát 539 sinh viên, 5 thang đo trong mô hình SERQUAL đã được điều chỉnh và gộp thành 2 thang đo mới, bao gồm “tính hữu hình” và “tính vô hình”. Bên cạnh cung cấp cho các trường đại học những yếu tố có thể cải thiện để đáp ứng kì vọng của sinh viên. Đây là nền tảng để các trường tiếp tục nghiên cứu và phát triển thành bộ tiêu chí hoàn thiện để đánh giá chất lượng đào tạo trực tuyến một cách toàn diện hơn.