Experiential learning is one of the dominant forms of teaching in developing students' qualities and competencies. Based on the theory of experiential learning, the article proposes activities and guides to how to organize some experiential activities for students in teaching reading comprehension, “A Little Match Girl” in the Literature program of 6th grade. If the experiential activities are carefully prepared, they will promote reading comprehension and contribute to developing students' creative and problem-solving abilities, meeting the requirements of the educational reform program.Trải nghiệm là một trong những hình thức tổ chức dạy học có ưu thế trong việc phát triển phẩm chất, năng lực học sinh. Trên cơ sở lý thuyết về học tập trải nghiệm, bài viết đề xuất nội dung, cách thức tổ chức một số hoạt động trải nghiệm cho học sinh trong dạy học đọc hiểu văn bản Cô bé bán diêm ở chương trình Ngữ văn lớp 6 hiện hành. Hoạt động trải nghiệm nếu được chuẩn bị chu đáo, tổ chức bài bản, nghiêm túc sẽ phát huy năng lực đọc hiểu đồng thời góp phần phát triển năng lực giải quyết vấn đề và sáng tạo của học sinh, đáp ứng được yêu cầu của chương trình đổi mới giáo dục hiện nay.