The average concentration of 16 PAHs in street dust in Hanoi (n=27) was 1,226 ng/g, ranging from 532 to 2,276 ng/g. The total toxic equivalent amount of 16 PAHs, in comparison with BaP, TEQBaP was 121.58 ng/g on average and varried in a range of 35.36 and 322.22 ng/g. Amongst 16 analysed PAHs, the most abundant compounds were Pyr (16.4%)>
BbF (14.0%)~Fluth (14.0%)>
BghiP (12.3%)>
Phe (7.9%). However, BaP occupied up to 52.6% of the toxic equivalent amount, followed by DahA (15.9%) and BkF (14.2%). In Hanoi street dust, the ratios of some special PAHs such as Fluth/Fluth+Pyr (0.46±0.04)
BaA/Chr in a range of 0.27-0.49 (occupied 60% of the dust sample amount), and IcdP/BghiP (0.40±0.11), showed that the main emission source of PAHs in Hanoi road dust was from traffic vehicles using gasoline. The PAHs concentrations in street dust in Hanoi tended to be reduced up to approximately 10% in the observation for a few recent years despite the increasing traffic vehicle volume of the city. That means the better traffic vehicles and road management in Hanoi, the lesser emission of toxic organic pollutants, especially PAHs, to the ambient air.Trong bụi mặt đường tại Hà Nội (n=27), trung bình tổng hàm lượng 16 hợp chất hydrocacbon thơm đa vòng (PAHs) là 1.226 ng/g, nằm trong khoảng 532-2.276 ng/g. Tổng độ độc TEQBaP của 16 PAHs trung bình là 121,58 ng/g, dao động trong khoảng 35,36-322,22 ng/g. Trong 16 PAHs, các hợp chất chiếm tỷ lệ cao nhất lần lượt là Pyr (16,4%)>
BbF (14,0%)~Fluth (14,0%)>
BghiP (12,3%)>
Phe (7,9%), nhưng BaP đóng góp đến 52,6% nồng độ độc, tiếp đến là DahA (15,9%) và BkF (14,2%). Trong các mẫu bụi mặt đường ở Hà Nội, tỷ lệ các PAHs đặc trưng như: Fluth/Fluth+Pyr là 0,46±0,04
60% giá trị BaA/Chr trong khoảng 0,27-0,49 và IcdP/BghiP 0,40±0,11 cho thấy, các nhóm chất trong bụi có nguồn gốc chính từ các phương tiện cơ giới có động cơ sử dụng nhiên liệu. Hàm lượng PAHs trong bụi mặt đường phố của Hà Nội trong những năm vừa qua có chiều hướng giảm (khoảng 10%) mặc dù lượng xe cộ tham gia giao thông tăng. Điều này cho thấy, thành phố Hà Nội quản lý các phương tiện cơ giới và giao thông đường bộ có xu hướng tốt hơn, giảm lượng khí ô nhiễm phát thải ra môi trường như PAHs.