Deeply imbued with Ho Chi Minh’s thought, in different revolutionary periods, our Party has always paid special attention to moral education for the young generation, especially students
consideringthis both a goal and a driving force to ensure the stability and sustainable development of the country
at thesame time is the task of the entire Party, the people and the whole political system. This view has alwaysbeen thoroughly grasped, expressed in a specific way in documents and resolutions as well as in the actualprocess of leadership and direction of the Party’s educational affairs. Most recently, at the 13th Party Congressdetermined: “Strengthening education on patriotism, national pride, tradition and national history, a sense ofsocial responsibility for all classes of people, especially the youth, at the same time, “promoting educationto raise awareness, sense of respect and observance of the law, protecting the environment, preservingthe national cultural identity of the Vietnamese people, especially the young generation”. From the abovementioned issues, the article focuses on clarifying Ho Chi Minh’s view on the method of moral education,in which applying to moral education for students is now a necessary issue, an important task with profoundtheoretical and practical significance. This will be the basis, creating a premise for education and training,moral feelings for students, having the effect of guiding human behavior to achieve the highest value. This isthe spiritual strength that helps people reach the truth, goodness and beauty.Thấm nhuần sâu sắc tư tưởng Hồ Chí Minh, trong những giai đoạn cách mạng khác nhau, Đảng ta luôn đặc biệt quan tâm đến công tác giáo dục đạo đức cho thế hệ trẻ, nhất là đội ngũ sinh viên
xemđây vừa là mục tiêu, vừa là động lực bảo đảm cho sự ổn định, phát triển bền vững của đất nước
đồng thờilà nhiệm vụ của toàn Đảng, toàn dân và cả hệ thống chính trị. Quan điểm này luôn được quán triệt, thểhiện một cách cụ thể trong các văn kiện, nghị quyết cũng như trong thực tiễn quá trình lãnh đạo, chỉ đạocông tác giáo dục của Đảng. Gần đây nhất, tại Đại hội XIII Đảng xác định: “Tăng cường giáo dục lòngyêu nước, lòng tự hào dân tộc, truyền thống và lịch sử dân tộc, ý thức trách nhiệm xã hội cho các tầng lớpnhân dân nhất là thanh niên”, đồng thời, “đẩy mạnh giáo dục nâng cao nhận thức, ý thức tôn trọng và chấphành pháp luật, bảo vệ môi trường, giữ gìn bản sắc văn hóa dân tộc của người Việt Nam, đặc biệt là thếhệ trẻ”. Từ những vấn đề trên, bài viết tập trung làm rõ quan điểm của Hồ Chí Minh về phương pháp giáodục đạo đức, trong đó vận dụng vào việc giáo dục đạo đức cho sinh viên hiện nay là vấn đề cần thiết, mộtcông việc có ý nghĩa lý luận và thực tiễn sâu sắc. Đây sẽ là cơ sở, tạo tiền đề giáo dục và rèn luyện, tìnhcảm đạo đức cho sinh viên, có tác dụng hướng dẫn hành vi con người đạt giá trị cao nhất. Đây chính là sứcmạnh tinh thần giúp cho con người vươn tới chân, thiện, mỹ.