Education of life skills to respond to climate change and prevent natural disasters for pupils in secondary schools in general and for pupils in secondary schools in Don Duong district, Lam Dongprovince in particular is urgent and necessary issues in the current context. Mastering the theoretical basisof life skills education management to respond to climate change and prevent natural disasters for pupilshas pointed out oriented theoretical issues that help each education administrator with a more scientificview on the current situation of this problem is taking place in secondary schools of Don Duong district,Lam Dong province. The article has proposed a feasible and effective system of life skills educationmanagement solutions to respond to climate change and disaster prevention for secondary schools pupilsto meet changing requirements of education innovation in the current period, contributing to improving thecomprehensive education quality of secondary schools.Giáo dục kỹ năng sống ứng phó với biến đổi khí hậu và phòng tránh thiên tai cho học sinh ở các trường trung học cơ sở nói chung và cho học sinh ở các trường trung học cơ sở huyện Đơn Dương,tỉnh Lâm Đồng nói riêng là vấn đề cấp bách và cần thiết trong bối cảnh hiện nay. Việc nắm vững cơ sở lýluận về quản lý giáo dục kỹ năng sống ứng phó với biến đổi khí hậu và phòng tránh thiên tai cho học sinhđã chỉ ra những vấn đề lý luận mang tính định hướng giúp cho mỗi cán bộ quản lý giáo dục có cách nhìnkhoa học hơn về thực trạng của vấn đề này đang diễn ra trong các nhà trường trung học cơ sở của huyệnĐơn Dương, tỉnh Lâm Đồng. Bài báo đã đề xuất hệ thống giải pháp quản lý giáo dục kỹ năng sống ứngphó với biến đổi khí hậu và phòng tránh thiên tai cho học sinh trung học cơ sở một cách khả thi và hiệuquả đáp ứng được yêu cầu đổi mới giáo dục trong giai đoạn hiện nay, góp phần nâng cao chất lượng giáodục toàn diện của các trường trung học cơ sở.