In the trend of educational innovation in Vietnam, in addition to renewing the teaching content and methods, the reform of examination and evaluation also needs to be conducted seriously and regularly. Constructing multiple-choice questions in the direction of capacity assessment is a trend of innovation in testing and assessment in the world and has begun to be implemented in Vietnam. For History subject, multiple-choice questions in the direction of capacity assessment have contributed to overcoming student’s memorization and promoting logical thinking ability. The organization of the capacity assessment exam and the use of the results of the competency assessment exam for university admission has demonstrated the superiority of the multiple choice question format in the direction of capacity assessment. Based on the methodology of logic, synthesis, this paper proposes the structure, level, and process of building objective multiple-choice questions in History subject to the orientation of capacity assessment in high schools. This article is an important basis for high school teachers to constructing objective multiple-choice questions in the direction of assessing capacity.Trong xu hướng đổi mới giáo dục ở Việt Nam, bên cạnh việc đổi mới nội dung, phương pháp giảng dạy, khâu đổi mới kiểm tra đánh giá cũng cần phải tiến hành một cách nghiêm túc và thường xuyên. Xây dựng câu hỏi trắc nghiệm theo định hướng đánh giá năng lực đang là xu hướng đổi mới kiểm tra, đánh giá trên thế giới và bắt đầu được triển khai ở Việt Nam. Đối với môn Lịch sử, câu hỏi trắc nghiệm theo định hướng đánh giá năng lực đã góp phần khắc phục tình trạng học thuộc lòng máy móc và phát huy được khả năng tư duy logic của học sinh. Việc tổ chức kỳ thi đánh giá năng lực và sử dụng kết quả thi đánh giá năng lực để xét tuyển đại học đã phần nào phản ánh tính ưu việt của câu hỏi trắc nghiệm theo định hướng đánh giá năng lực. Thông qua việc sử dụng phương pháp phương pháp logic, tổng hợp, bài báo đề xuất cấu trúc, mức độ, quy trình xây dựng câu hỏi trắc nghiệm khách quan môn Lịch sử theo định hướng đánh giá năng lực ở trường phổ thông. Kết quả của bài nghiên cứu là cơ sở quan trọng để giáo viên trung học phổ thông xây dựng câu hỏi trắc nghiệm theo định hướng đánh giá năng lực.