Bài viết nghiên cứu về việc tăng cường sử dụng các ứng dụng công nghệ thông tin trong giảng dạy trực tuyến của giảng viên trường Đại học Y – Dược, Đại học Thái Nguyên trong bối cảnh dịch COVID-19. Mục đích của nghiên cứu nhằm đánh giá thực trạng sử dụng ứng dụng công nghệ thông tin trong giảng dạy của giảng viên tại trường Đại học Y – Dược, Đại học Thái Nguyên. Nghiên cứu sử dụng phương pháp định tính thông qua khảo sát trực tuyến trên 292 giảng viên của trường. Kết quả nghiên cứu cho thấy, để tăng cường hiệu quả giảng dạy trực tuyến tại trường Đại học Y Dược, các nhóm ứng dụng được sử dụng và tỉ lệ giảng viên sử dụng các ứng dụng này lần lượt gồm: ứng dụng hỗ trợ thảo luận nhóm (85,6%), ứng dụng tăng tương tác (42,1%) và ứng dụng giúp tóm lược bài giảng (30,5%). Hiệu quả giảng dạy trực tuyến của nhóm giảng viên sử dụng nhiều ứng dụng công nghệ thông tin trong một bài giảng được đánh giá cao hơn so với nhóm sử dụng ít ứng dụng (p<
0,01).This article researches the increasing of using information technology applications in the online teaching of lecturers at Thai Nguyen University of Medicine and Pharmacy in the COVID-19 pandemic. The objective of this study is to evaluate the current situation of using information technology applications in teaching by lecturers at Thai Nguyen University of Medicine and Pharmacy. Qualitative method was used through an online survey of 292 faculty lecturers of Thai Nguyen University of Medicine and Pharmacy. The research showed that the percentage of lecturers using information technology application groups to improve the effectiveness of online teaching at Thai Nguyen University of Medicine and Pharmacy was as follows: 85.6% of lecturers used applications to support group discussions, 42.1% of lecturers used the applications to increase interaction and 30.5% of teachers used the applications to help synthesize lectures. The effectiveness of online teaching of the group of lecturers who used a lot of information technology applications was higher than that of the group of lecturers who rarely used information technology (p <
0.01).