For educational students in subjects such as Physics, Chemistry, and Biology, experiment teaching plays a critical role. The purpose of this study is to determine the factors that are required for pedagogical students to develop experiment teaching capacity. With 124 students from the Departments of Physics, Chemistry, and Biology at Ho Chi Minh City University of Education, the study was conducted utilizing a questionnaire survey approach with 4 factors and 23 variables. The findings revealed that four aspects that contributed to pedagogical students' experiment teaching competence included professional capacity, capacity to conduct experiments, capacity to arrange activities, and capacity to test and evaluate. These variables accounted for 78.3 percent of the diversity in pedagogical students' experiment teaching ability formation. These elements provide a solid foundation for pedagogical students to test their own experiment teaching abilities. The research results are also the basis for the Ho Chi Minh City University of Education to refer to building training programs and allocating reasonable time for students.Vai trò dạy học thí nghiệm rất quan trọng đối với sinh viên sư phạm các ngành như Vật lí, Hóa học và Sinh học. Bài viết thực hiện nghiên cứu với mục đích xác định các yếu tố cần thiết cho sinh viên sư phạm trong hình thành năng lực dạy học thí nghiệm. Nghiên cứu được thực hiện thông qua phương pháp điều tra bằng bảng hỏi với 124 sinh viên tại khoa Vật lí, khoa Hóa học và khoa Sinh học tại Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh với 4 yếu tố và 23 biến quan sát. Kết quả cho thấy có 4 yếu tố hình thành năng lực dạy học thí nghiệm cho sinh viên sư phạm là: năng lực chuyên môn, năng lực thực hiện thí nghiệm, năng lực tổ chức hoạt động và năng lực kiểm tra, đánh giá. Các nhân tố này mô tả được 78,3% sự biến thiên đến việc hình thành năng lực dạy học thí nghiệm của sinh viên sư phạm. Các yếu tố này là cơ sở quan trọng cho sinh viên sư phạm rèn luyện năng lực dạy học thí nghiệm cho bản thân. Đồng thời, kết quả nghiên cứu cũng là căn cứ để trường Đại học Sư phạm thành phố Hồ Chí Minh tham khảo xây dựng chương trình đào tạo và phân bố thời gian hợp lí.