Children with hearing loss are at risk of having difficulties in developing social-emotional competences compared to their peers. In Vietnam, so far, there has been no research on the social-emotional competence of hearing-impairedchildren. This paper aims to evaluate the reliability of the DASSE mini scale in using it to assess the social-emotional competence of children with hearing loss. This study used SPSS.20 software to evaluate the reliability and exploratory factor analysis (EFA) of the scale. A cross-sectional study on assessing social-emotional competence with the DASSE mini scale was conducted on 50 hearing-impaired students aged 6-12 years with varying degrees of impairment. The results of the evaluation of predictive validity show that the scale has high reliability and has good and suitable predictive value: Cronbach's Alpha = 0.928, KMO = 0.869 (>
0.05), sig. = 0.000 (sig Bartlett's Test <
0.05). The average score of the DASSE mini scale is: Mean =16.67. There are 56% of the students with social-emotional competence scores in the range of "Typical scores" and 44% with scores of "Need for instruction". There was no significant difference between male and female students in the study (t(50) = .377, p >
.05), but the results showed annegative correlation between one’s degree of hearing loss and their social-emotional competence (r = -549, sig <
.005).Do những hạn chế khuyết tật mang lại, trẻ khiếm thính có nguy cơ gặp nhiều khó khăn trong việc phát triển các năng lực cảm xúc -xã hộiso với các bạn cùng trang lứa. Ở Việt Nam, cho đến nay vẫn chưa có nghiên cứu nào về năng lực cảm xúc -xã hội của trẻ khiếm thính. Bài báo này nhằm đánh giá độ tin cậy của thang đo DASSE -mini và sử dụng thang đo để đánh giá năng lực cảm xúc -xã hội của trẻ khiếm thính. Nghiên cứu này sử dụng phần mềm SPSS.20 để đánh giá độ tin cậy và phân tích nhân tố khám phá (EFA) của thang đo DASSE -mini. Một nghiên cứu cắt ngang về đánh giá năng lực cảm xúc -xã hội bằng thang điểm DASSE -mini được thực hiện trên 50 học sinh khiếm thính từ 6-12 tuổi với các mức độ khiếm thính khác nhau. Các kết quả đánh giá tính hợp lệ của của các dự báo cho thấy thang đo có độ tin cậy cao và có ý nghĩa dự báo tốt, phù hợp.: Cronbach's Alpha = 0,928, KMO = 0,869 (>
0,05), sig. = 0,000 (sig Bartlett's Test <
0,05). Điểm trung bình DASSE -mini của 50 học sinh khiếm thính: M = 16,67. Có 56% học sinh có điểm năng lực cảm xúc xã hội trong "Điểm tiêu biểu" và 44% học sinh có điểm năng lực cảm xúc xã hội trong "Cần hướng dẫn". Không có sự khác biệt đáng kể giữa học sinh nam và học sinh nữ trong kết quả nghiên cứu (t(50)= 0.377, p>
0.05), có mối tương quan nghịch giữa mức độ khiếm thính và năng lực cảm xúc -xã hội (r = -549, sig <
0.005).