Currently, teaching national defense and security to students, particularly students of Dong Thap University, significantly contributes to the comprehensive education. Especially, education on preventing and fighting “Peaceful affairs” for students is an urgent task in the face of conspiracies and tricks of hostile forces against the Vietnamese Revolution, which are increasingly sophisticated and modern. The research aimed to evaluate the current content, program and awareness of students through National Defense and Security Course. On that basis, solutions are suggested to improve the effectiveness of education on preventing, fighting and defeating the sabotage plots of hostile forces. Thereby, it helps students promote their roles, awareness and responsibility in protecting the Fatherland of Socialist Vietnam in the new situation. DOI: https://doi.org/10.52714/dthu.11.4.2022.973Hiện nay, công tác giáo dục quốc phòng và an ninh cho sinh viên, cũng như sinh viên Trường Đại học Đồng Tháp mang ý nghĩa quan trọng góp phần giáo dục toàn diện. Đặc biệt, việc giáo dục về phòng, chống chiến lược “Diễn biến hòa bình” cho sinh viên là nhiệm vụ cấp thiết trước những âm mưu, thủ đoạn của các thế lực thù địch chống phá cách mạng Việt Nam ngày càng tinh vi, hiện đại. Vì vậy, nghiên cứu này nhằm tìm hiểu và đánh giá thực trạng về nội dung, chương trình và nhận thức của sinh viên qua học phần Công tác Quốc phòng và An ninh ở Trường Đại học Đồng Tháp. Trên cơ sở đó, đề xuất các giải pháp để nâng cao hiệu quả giáo dục về phòng, chống và làm thất bại âm mưu chống phá của các thế lực thù địch. Qua đó, giúp sinh viên phát huy tốt vai trò, nâng cao ý thức và trách nhiệm trong sự nghiệp bảo vệ Tổ quốc Việt Nam xã hội chủ nghĩa trong tình hình mới. DOI: https://doi.org/10.52714/dthu.11.4.2022.973